DOWN UNDER - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Anne Cobben - WaarBenJij.nu DOWN UNDER - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Anne Cobben - WaarBenJij.nu

DOWN UNDER

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

13 Juli 2008 | Australië, Brisbane

Ja ja ja...ik weet het...ik schaam me diep...het is nu al meer dan een half jaar geleden dat ik voor het laatst iets van me heb laten horen via deze site. Maar ik heb een goed excuus; ik heb me kapot gestudeerd!! Toen ik hier in Brisbane aankwam eind januari, stond Lennart (ook uit Veldhoven) klaar om me op te vangen. Wij hadden toevallig allebei het plan om een half jaar te gaan studeren aan de University of Queensland. Ik had me ingeschreven voor een “Graduate Certificate in International Studies” met als richting “Peace & Conflict Resolution”. De beste manier om uit te leggen wat deze studie inhoudt is om de vredesmissies van de Verenigde Naties als voorbeeld te nemen. Als er een conflict of ramp situatie in een land plaatsvindt, komt deze internationale organisatie in actie om een vredeakkoord te bewerkstelligen. Daarnaast moet je ook denken aan organisaties zoals “Amnesty International” of “Human Rights Watch” die hulp leveren in dergelijke situaties en mensenrechten schendingen proberen aan te vechten. Ik kan er nog dieper op ingaan, maar denk niet dat jullie daarop zitten te wachten ;-)

In het begin van het jaar moest ik heel erg wennen aan deze studie. Ten eerste was het bijna een jaar geleden dat ik een studieboek had aangeraakt en was ik erg gewend aan backpacker-stijl-reizen (en dus niks doen ;-)). Ten tweede was het onderwerp totaal nieuw voor mij en was de studie erg theoretisch; ik wist helemaal niks van internationale politiek en politieke theorien. Daardoor vond ik het in het begin een beetje tegenvallen en was ik van plan om na dit half jaar (nu dus ongeveer) terug te gaan naar Nederland (of in ieder geval Europa) om daar een baan te gaan zoeken. Echter, na een maand of twee begon ik steeds meer mijn draai te vinden en kreeg ik meer overzicht over de studie. Ik merkte ook dat ik mijn eigen interesse en ervaringen kon gebruiken in de opstellen die ik schreef. Heb bijvoorbeeld veel geschreven over Latijns-Amerika...bijvoorbeeld over de “Dirty War” in Argentinie en de burgeroorlog in El Salvador. Dit maakte het allemaal een stuk interessanter!!

Ik ben nu klaar met het eerste semester en heb hele goede punten gehaald!! Heb er ook hard voor gewerkt...ik was de grootste nerd van ons huis want ik zat altijd te lezen hahaha ;-) Anyway, ik vind de studie nu superleuk en ben blij dat ik eindelijk de richting gevonden heb waarin ik wil gaan werken :) Dus heb ik besloten om nog een jaar hier in Brisbane te blijven om de Master af te maken. Dat veranderde wel even de planning. Ik mis mijn familie heel erg en zij mij gelukkig ook ;-) Dus mijn pap en mam zijn 2,5 week hierheen gekomen. Dat was geweldig!! Ik dacht het zal wel raar zijn om ze te zien na zoveel tijd, maar het was heel normaal eigenlijk; het blijven toch je ouders he ;-) Toen zij hieraan kwamen, hebben ze eerst een paar dagen genomen om bij te komen en lekker in Brisbane rond te wandelen. Daarna hebben we een auto gehuurd en zijn we 2 weken op pad geweest. We hebben in die korte tijd heel veel mooie plekjes gezien. Australie is zo ontzettend groot dat je al snel veel tijd kwijt bent met de auto. Dus hadden we besloten om alleen hier in Queensland te blijven. We hebben overnacht in prachtige huisjes aan een meer, op een boerderij en in de bergen!! We zijn ook nog (op mijn verjaardag!!) naar Fraser Island geweest...dat was ook erg mooi!! Pap en ik hebben nog geprobeerd het EK te volgen (4.30 opstaan en flesje bier opengetrokken haha), maar dat ging niet altijd want het werd niet live uitgezonden. Maar ja, na drie geweldige overwinningen was het ook snel afgelopen Vond het jammer om ze weer zo lang te moeten missen, ook mijn broer en zussen, maar ben wel gelukkig hier in Brisbane en ben blij met mijn studie.

De grootste reden van het fijne leventje hier zijn de mensen met wie ik samenwoon. Lennart is mijn beste maatje waarmee ik altijd samen kook, boodschappen doe, uitga, etc, etc. Daarnaast woon ik met twee Brazilianen, twee Fransen en een jongen uit Zimbabwe. Sinds het begin kunnen we het allemaal heel goed met elkaar vinden en we hebben dan ook al de nodige stapavonden en BBQ feestjes achter de rug!! We zijn ook nog een keer met z’n allen gaan paintballen voor Lenn’s verjaardag. Ik vind het daarom ook erg jammer dat een hoop mensen binnenkort weggaan omdat ze klaar zijn met hun studie. Maar ja, c’est la vie...

Ik ben in mijn voorjaarsvakantie (of hier najaarsvakantie eigenlijk) ook nog naar Sydney geweest voor 5 dagen. Dat was erg leuk!! Zeker omdat ik daar bij Rodrigo (die bij mij in de klas heeft gezeten tijdens mijn studie in Den Haag) en zijn Nederlandse vriendin Marieke kon logeren. Het was erg leuk om hen weer te zien en heb veel van Sydney kunnen zien. Vond het een leuke stad, maar was ook weer blij om terug in “mijn” Brissie aan te komen. Het voelde echt als thuiskomen ;-)

Nu heb ik nog 1 weekje vakantie en dan begint mijn studie weer. Moet nog wat administratieve dingen regelen zoals een nieuw visum, medische testen, acceptatie voor de Master van de universiteit, maar dat komt allemaal goed!! De vakken die ik ga volgen zijn; Peacebuilding, Conflict Resolution, Gender in International Politics, Culture & Reconciliation en Politics of Development...wederom ik zal jullie sparen en er niet verder op ingaan ;-) Dus nu nog even genieten van de vakantie en hopen dat de o-zo-koude-winter-van-overdags-20-en-snachts-8-graden snel voorij gaat want ik ben niet meer gewend aan de kou; ik mis de vloerverwarming ;-)

Mijn telefoonnummer is nog steeds 0061450300677 voor diegenen die me willen bellen.

Foto’s: http://annecobben.hyves.nl/album/29029987/DOWN_UNDER/84k8/

------------------------------------

Yes I know...I’m deeply ashamed...it’s been more than half a year aog since I wrote something on my site. But I have a good excuse; I studied my ass off!! When I arrived here in Brisbane at the end of January Lennart (from my home town in Holland) was already expecting me. We both had the plan to study for half a year at the University Of Queensland. I was enrolled for a “Graduate Certificate in International Studies” with a mayor in “Peace & Conflict Resolution”. De best way to explain this study is to give the example of the peace missions of the United Nations. When there is a natural or humanitarian disaster in a country, this international organisation tries to establish and realize peace between the conflicting parties. Furthermore, organisations like “Amnesty International” and “Human Rights Watch” seek to provide help and fight for human rights in these situations. I can explain this more in-depth but I don’t think you guys are interested in that ;-)

In the beginning of the year I had problems adjusting to this study. In the first place, I hadn’t touched a study book for more than a year and was used to the backpacker-travel-style (and thus doing nothing ;-)). In the second place, the subject was totally new for me and the study was very theoretical; I didn’t know sh*t about international politics and political theories. That’s why I didn’t like it in the beginning and I was planning to return to Holland (or at least Europe) after half a year (around now) to find a job there. However, after two months or so I started to enjoy the study more and more because I had a better overview and more knowledge about the subjects. Furthermore, I was able to use my own interests and experiences in the essays I wrote. For example, I wrote a lot about Latin-America such as the “Dirty War” in Argentina and the civil war in “El Salvador”. This made it all much more interesting!!

I now finished the first semester with very good grades!! I worked hard for it...I was the biggest nerd of our house because I was always reading haha ;-) Anyway, I now like this study very much and am very happy I finally found the area I want to work in :) Therefore, I decided to stay here another year to finish the Master. This changed my plans substantially. I miss my family a lot and luckily they miss me too ;-) So my parents came here for 2,5 weeks!! That was amazing!! I thought it would be strange to see them again after such a long time but it was actually very normal; after all, they are still my parents ;-) When they arrived, they took a few days to get over their jetlags and to see Brisbane. After that, we rented a car and traveled for 2 weeks. We saw many beautiful places. Australia is so big that you quickly loose much time when driving around in a car. Therefore, we decided to stay in Queensland. We stayed at beautiful houses at the lake side, on a farm and in the mountains. We also visited Fraser Island (on my birthday!!)...which was amazing!! Me and my dad also tried to follow the European Championship (by getting up at 4.30 am and drinking a bottle of beer as breakfast haha), but that was pretty difficult because it was not broadcasted live. After three great victories it was over too fast anyway I find it difficult to miss my family for another year, also my brother and sisters, but at the same time I’m happy here in Brisbane with my study and friends.

The most important reason for the good life here is the people I live with. Lennart is my best friend with who I cook, do groceries, go out, etc, etc. Furthermore, I live with two Brasilians, two French and one guy from Zimbabawe. Since the beginning we get along perfectly and so we’ve had many good nights out and BBQ parties together. We also went to play paintball once for Lenn’s birthday. That’s why I will be sad when some people will leave soon because they’re finished studying. C’est la vie...

In the spring break (or actually it was autumn here) I went to Sydney for 5 days which was great fun!! Especially because I visited Rodrigo (who was in my class during my study in The Hague) and his Dutch girlfriend Marieke. It was really good to see them again and I saw many sites of Sydney. I liked the city very much, but I was also happy to return to “my” Brissie. It really felt like coming home ;-)

Now I have one week left and then my study starts again. I have to arrange some administrative issues such as arranging a new visa, do medical tests, get accepted for the Master, but that will be fine!!The courses I’m gonna do are Peacebuilding, Conflict Resolution, Gender in International Politics, Culture & Reconciliation en Politics of Development...again I will spare you guys the details ;-) So I will enjoy the rest of my holiday and hope the very-cold-winter-of-20-degrees-during-the-day-and-8-degrees-during-the-night goes by quickly because I’m not used to the cold anymore; I miss my floor heating ;-)

My phone number is still 0061450300677 for those interested in calling me.

Foto’s: http://annecobben.hyves.nl/album/29029987/DOWN_UNDER/84k8/

  • 13 Juli 2008 - 13:06

    Lenn:

    hou van je

  • 13 Juli 2008 - 18:47

    Ilse:

    Hey Anne,

    Leuk om weer wat te lezen over je!
    Ook ontzettend leuk dat je ouders langs zijn gekomen!
    Succes met je studie!

    Groetjes x Sjoerd, Ilse en Jens

  • 13 Juli 2008 - 19:26

    Ingrid:

    Damnit... jullie zijn me voor. hahaha..

    Ik ben superblij dat het zo goed met je gaat.. Dat maakt het gemis wat makkelijker :-D
    Leuk opgesteld verhaal, knap van je die franse leus erdoor. Dat heb je vast voor mij gedaan ;-)
    Ik mis alleen je avonturen in de relationele sfeer, of wil je dat liever aan iedereen verklappen, haha grapje.

    Tot snel, lieve zussie. XXXX

  • 14 Juli 2008 - 12:05

    Naisa:

    Hey Anne,

    Echt tof wat je allemaal doet. Ben zelf ook net terug van reizen door Brasil, curacao, Suriname en Trinidad&Tobago. Het was echt super. Binnenkort zal ik je wat vragen stellen over Australie. Ben namelijk van plan om volgend jaar daarheen te vliegen.
    Veel succes verder.

    xxx naisa

  • 14 Juli 2008 - 21:38

    Janneke:

    EN IK MISSS JE !!

    Ja nog steeds ja.. Maar het is fijn om te lezen dat je je leven leeft zoals jij graag wilt!

    Dikke Kus

  • 14 Juli 2008 - 22:43

    Renata:

    Hi Anne! Very nice to hear from you! I'm very happy you're enjoyng your study now. It's very interesting. I saw all of your pictures and I imagine that your experience in Latin America will be unforgettable. Good luck on everything! Kisses

  • 15 Juli 2008 - 11:07

    Kemps:

    ik hou ook van je xx

  • 17 Juli 2008 - 15:23

    Nathalie:

    Hey meissie,

    echt leuk om weer eens iets van je te horen! en fijn dat het allemaal zo goed met je gaat. Hier is voor mij ook weer veel veranderd maar dat vertel ik allemaal nog wel. Nou ga maar weer hard studeren en ik hoor het wel weer.

    dikke kus Nathalie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Hey dudes, Leuk dat jullie mijn site bezoeken. Zoals je kan zien, heb ik al een aantal reizen gemaakt en hopelijk komen er daar nog veel meer bij... xxx Anne

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 606
Totaal aantal bezoekers 64559

Voorgaande reizen:

13 Mei 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: