NEW ADVENTURE: EAST TIMOR!!! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Anne Cobben - WaarBenJij.nu NEW ADVENTURE: EAST TIMOR!!! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Anne Cobben - WaarBenJij.nu

NEW ADVENTURE: EAST TIMOR!!!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

09 November 2008 | Australië, Brisbane

Ik dacht dat ik nu toch wel het uiterste behaald had: wegblokkade’s in Bolivia, voedselvergiftiging in Peru en een tocht door de Colombiaanse jungle waar guerilla’s in de bosjes liggen ;-), maar blijkbaar kan het nog een stapje uitdagender (is dat een woord?)!! Ik heb nu mijn tweede semester afgerond, wat by the way echt super was, en vlieg over een week naar Oost Timor om daar drie maanden een stage te gaan doen voor een organisatie genaamd International Organisation of Migration (IOM) (http://www.iom.int/jahia/Jahia/pid/504).

Deze organisatie werkt samen met de United Nations en helpt de lokale regering en community leiders met de reintegratie van IDPs (Internally Displaced People). Dit zijn mensen die hun woonplaats moesten ontvluchten vanwege de geweldadige conflicten tussen de Indonesische troepen en lokale onafhankelijksstrijders. Deze mensen hebben jaren in IDP camps gewoond met hun familie (of wat daarvan over is) en keren nu terug naar hun oorspronkelijke woonplaats. Je begrijpt dat dit ontzettend moeilijk moet zijn na alles wat zij meegemaakt hebben. Ik weet niet precies wat ik moet doen, maar ik ga IDP kampen bezoeken en praten met de lokale mensen over hun ervaringen en hun benodigdheden. Ben erg enthousiast om daarheen te gaan maar vind het ook heel erg spannend. Zoals ik al zei, het is meer dan een land in armoede: het is een land dat jaren oorlog en politieke conflicten heeft meegemaakt met een hoop getraumatiseerde mensen. Het is niet geheel ongevaarlijk daar, maar gelukkig werk ik voor een goed georganiseerde organisatie.

Ben nu nog in Brisbane in afwachting van mijn punten van de vele essays die ik heb ingeleverd. Heb er al twee terug en daar ben ik meer dan tevreden over!! Dit semester was echt super omdat het veel praktischer was dan het vorige. Ik vond elk vak interessant en dat blijkt ook uit mijn resultaten...ja ik ben nog steeds een grote nerd ;-).

De samenstelling van ons huis is ook nogal wat veranderd. Lenn is vertrokken en is nu ergens in Nieuw Zeeland (veel plezier maatje!!!). De Fransen zijn helaas ook weg. Een Braziliaan is terug naar Brazilie maar daar hebben we er twee voor in de plaats gekregen ;-). Dus ik woon nu met drie Brazilianen, een jongen uit Zimbabwe, een Koreaans meisje en jongen en een Zweeds koppel die nu drie weken aan het reizen zijn. Ik heb nu mijn kamer opgezegd en ga misschien ergens anders wonen als ik terugkom van mijn stage maar dat is nog niet zeker.

Deze laatste week in Brisbane is helemaal vol gepland met afscheidsfeestjes omdat sommige mensen al klaar zijn met de studie en anderen ook op stage gaan. Wel jammer om weer van zoveel mensen afscheid te moeten nemen...

Ik zal proberen een paar mooie verhalen op mijn weblog te zetten in Oost Timor, maar dat ligt aan de internetverbinding daar...die schijnt nogal eens uit te vallen (dat beloofd wat...). Ik zal ook een telefoon hebben dus zal zsm mijn nr op mijn site zetten!!

Wat foto’s in Brissie:

http://annecobben.hyves.nl/album/33640778/Nieuw_aventuur_Oost_Timor/KZGHhnPC/
----------------------------------
I thought I already had gone through the maximum experiences: road blocks in Bolivia, food poisoning in Peru and a trek through the Colombian jungle where guerilla’s are around ;-), but apparently it’s possible to go even further!! I just finished my second semester at uni, which was great by the way, and have a flight to East Timor in one week to do an internship for three months with an organisation called International Organisation for Migration (IOM) (http://www.iom.int/jahia/Jahia/pid/504).

This organisation cooperates with the United Nations and helps local governments and community leaders with the reintegration of IDPs (Internally Displaced People). These are people who had to flee from their house because of violent conflict between Indonesian troops and local independence parties. These people have been living in IDP camps for years with their families (or what is left of that) and now return to their communities. You can imagine how extremely difficult that is after everything they’ve been through. I don’t know exactly what I’m going to do, but I’m going to visit IDP camps and talk with local people about their experiences and needs. I’m very enthusiastic to go there but it’s also quite exciting. Like I said, it’s not just a poor country: it’s a country that has been through years of war and political conflicts which left many people traumatised. It’s not totally safe there, but luckily I work for a well organised organisation.

I’m now still in Brisbane waiting for the results of my many essay. I already have two grades back and am more than happy with those!! This semester was amazing because it was much more practical than the previous one. I enjoyed every course very much and that also becomes clear from my results...yes I’m still a big nerd ;-).

The composition of our house changed quite a lot. Lenn left and is now travelling in New Zealand (have fun buddy!!!). The French unfortunately left as well. One Brazilian guy is back to Brasil but we got two Brazilians instead of him ;-). So now I’m living with three Brazilians, the guy from Zimbabwe, a Korean guy and girl and a Swedish couple but they are travelling now for three weeks. I gave up my room and may live somewhere else when I come back from my internship but that’s not certain yet.

This last week in Brisbane is planned with farewell parties because some people already finished the entire study and others are also going on internships. It’s sad to say goodbye to so many people again...

I will try to put some nice stories online in East Timor, but that depends on the internet connection there...apparently that is quite problematic (gives me hope...). I will also have a phone so I’ll put my number on the site asap!!!

Some photo’s from Brissie:
http://annecobben.hyves.nl/album/33640778/Nieuw_aventuur_Oost_Timor/KZGHhnPC/

  • 09 November 2008 - 08:46

    Ilse:

    Hey Anne,

    Gaaf hoor!
    Weer een nieuwe uitdadiging! Wens je heel veel succes in Oost Timor.

    Groetjes Sjoerd, Ilse en Jens

  • 09 November 2008 - 12:23

    Tonnie:

    Hoi Anne
    Groetjes uit Veldhoven

  • 11 November 2008 - 20:54

    Leilani:

    Hoi Anne,

    supergaaf! Erg leuk om al je avonturen te lezen....! Heel veel succes in Timor, maak er iets moois van.

    Groetjes van Leilani

  • 13 November 2008 - 08:31

    Nathalie:

    Hey schattie,

    Leuk om weer eens wat van je te lezen. Hier allmaal zijn gangetje. Dennis heeft een flatje in de buurt van toetie!

    veel liefs Nathalie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Hey dudes, Leuk dat jullie mijn site bezoeken. Zoals je kan zien, heb ik al een aantal reizen gemaakt en hopelijk komen er daar nog veel meer bij... xxx Anne

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 570
Totaal aantal bezoekers 64560

Voorgaande reizen:

13 Mei 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: